All insights

SEO tips in 2019

SEO tips in 2019
seo featured

SEO in 2018 is niet meer te vergelijken met tien jaar geleden. Dat je op je website één bepaald woord kan spammen, is verleden tijd. Google investeert steeds meer in de artificiële intelligentie van haar zoekrobot en SEO. Zo kan de zoekmachine de meest relevante oplossing bieden op de vragen die mensen stellen. Als aanbieder van informatie moet je hard opboksen tegen de moordende concurrentie. Hieronder delen we alvast enkele SEO tips die je hierbij helpen.

SEO tip 1: Het belang van Keywords en hoe je ze gebruikt

Google onderzoekt je website om te weten te komen waar die over gaat. Dit doet de zoekrobot onder andere via sleutelwoorden of keywords die te vinden zijn op je pagina. De keywords kunnen gebruikt worden in titels, url’s of in de content. Schrijf je content op zo een manier dat je keywords zeker voldoende voorkomen. Je kan ook synoniemen of vertalingen gebruiken. Maar, let op! Overmatig gebruik of spam wordt afgestraft door Google. Zorg er steeds voor dat je content relevant is voor mensen. Zoekmachines worden steeds slimmer om content te herkennen.

Hoe weet je nu welke sleutelwoorden je moet gebruiken?

Het is zeker belangrijk om hier eerst onderzoek naar te doen. Bepaalde tools (zoals Google Trends) geven je een inzicht van de huidige zoekopdrachten. Ga zeker na welke woorden en zinnen je doelgroep gebruikt om tot op gerelateerde content te komen. Kijk ook eens naar de concurrentie. Ga zelf op zoek naar gerelateerde content en kijk hoe de concurrentie bepaalde keywords aanpakt.

Keywords zijn dus belangrijk, maar onderschat de waarde van de context niet die Google in acht neemt.

SEO tip 2: Denk na over de structuur van je website

Google crawlt door je website om te begrijpen waar hij over gaat. Dit doet hij o.a. door de content te lezen, maar ook door de structuur van je website te begrijpen. Verkoop je bijvoorbeeld producten? Dan is het nodig om deze in een logische structuur in je website te bouwen. Je kan ze bijvoorbeeld onderverdelen in categorieën en subcategorieën zoals aangegeven in de afbeelding hieronder. Voor SEO zorgt dit er voor dat links beter gelegd kunnen worden. Het helpt daarbij ook om je SEO te optimaliseren.

structure website

(source: http://www.seochat.com/c/a/google-optimization-help/improve-google-indexing-on-your-ecommerce-website/, CodexM, 2018)

SEO tip 3: Wat zijn de voordelen en nadelen van een blog op je website

Aansluitend op keywords zijn blogs een manier om content te schrijven die op zijn beurt weer gevonden kan worden in Google. Google zal ook zien dat je website rijk is aan content, waardoor je meer betrouwbaarheid krijgt. Anderzijds wordt je website via blogposts levend gehouden met relevante content voor je doelpubliek. Het geeft je doelpubliek een goede reden om terug te keren naar je website.

Een blog op je website moet wel steeds up to date gehouden worden met nieuwe posts. Google kan namelijk zien wanneer je laatst je website hebt bewerkt en kan dit als verouderd waarnemen.

Als je het juist aanpakt, geeft Google je betere vindbaarheid en betrouwbaarheid. Neem zeker de tijd om goede content te schrijven met de juiste keywords. Google houdt ook van veel content. Posts die goed scoren bestaan uit gemiddeld 1300 woorden in combinatie met foto’s of video’s. Maak ook zeker gebruik van externe links naar betrouwbare bronnen. Dit geeft aan dat ook je content betrouwbaar is.

Hoe schrijf je een goede blogpost?

SEO tip 4: Waarom zou je linken naar andere websites

Het internet is een netwerk van websites. Google beloont je als je naar andere, relevante content verwijst. Dit geeft ook aan dat je content betrouwbaarder is. Om het verhaal helemaal compleet te maken, is het goed om te investeren in relaties die ook naar jou linken. Als betrouwbare websites ook naar jou linken, verhogen ze jouw betrouwbaarheid. Er bestaan tools zoals moz.com waarmee je kan nagaan hoeveel backlinks er bestaan naar jouw website.

Verder is het ook belangrijk dat je een goede ankertekst aan je links geeft. Hieruit kan Google afleiden waar de link naar gaat. In de tekst kan je ook het keyword verwerken. Het wordt afgeraden om ‘klik hier’ of een andere onduidelijke tekst te plaatsen bij links. Dit is ook onduidelijker voor je gebruikers.

SEO tip 5: Moet je website mobiel en snel zijn

Uiteraard! Comprimeer je foto’s en video’s, want Google straft trage websites. Zeker in een mobiele maatschappij kan je dit niet meer wegdenken. Onderzoek toont aan dat meer dan de helft van de wereldwijde websurfers dit via hun smartphone doet.

Zorg er dan ook voor dat je website makkelijk mobiel te gebruiken is. Als gebruikers jouw website vertrouwen, doet Google dat ook.

(Bron: https://www.statista.com/statistics/241462/global-mobile-phone-website-traffic-share/, Statista, 2018)

Wat kan je verwachten in de toekomst voor SEO

Google zal zeker de trend aanhouden om de content, die het meest betrouwbaar en meest geschikt is aan jouw vraag, te tonen.  Keywords zijn niet langer enkel woorden, maar zinnen en vragen die mensen aan Google stellen. Met de opkomst van mobiele toestellen en virtual assistants zal voice search meer en meer zijn intrede maken in onze maatschappij. Drie grote spelers zijn al volop hun assistent aan het uitrollen in Home producten. Zo heb je Alexa van Amazon, Google Assistent en Siri van Apple. De toekomst van SEO ziet er uitdagend uit.

Hier kan je jouw website technisch op voorbereiden. Tips voor Voice-Search.

 

Hulp nodig met jouw website of SEO? Contacteer ons!

Get in touch

Looking to start a new project? Fill in your details and we will get back to you.

Talk to a digital expert

robi-struyf-480x480
Robi Struyf
Digital Strategist
robi@gafas.be
tel:+32485071193