How digital is your brand?

Is je bedrijf ook al 100% digitaal?

De Europese commissie heeft alvast ‘digitale’ objectieven opgesteld om de groei in de Europese unie te verstevigen tegen 2020 op basis van digitale integraties. De digitale agenda wil bedrijven en mensen in staat stellen om sneller en efficiënter te innoveren dankzij een doorgedreven pure digitale communicatie zodat de economie slimmer, duurzamer en efficiënter kan ondersteund worden.

Waarom digital core 2020?

In het westen kennen we allemaal een hoge levensstandaard. Tegelijk krijgen we sterke concurrentie van Azië en China die zich meer en meer gaan mengen met onze economie maar dan met een loonkost die veel lager is waardoor veel Europese ondernemingen bedreigd worden door nieuwe opkomende wereldeconomieën.

Langs de andere kant verwacht de klant steeds meer en betere service. Vroeger moest je nog 4 dagen wachten op je postpakket terwijl je nu om 22u online een bestelling kan plaatsen en de volgende dag de koerier aan je deur mag verwachten met je pakketje. Daarbovenop kan je het nota bene binnen de 14 dagen terugsturen indien je ontevreden bent.

Grote platformen zoals Amazon en Bol.com digitaliseren in een sneltempo terwijl vele kleine en middelgrote ondernemingen vooral de kosten zien van de digitale revolutie en niet te baten. Daarbij biedt de digitale revolutie erg veel kans om te innoveren maar tegelijk zullen vele gewone webshops zonder intrinsieke meerwaarde na verloop van tijd van het toneel verdwijnen.

Wat zijn de baten?

Het draait niet enkel om efficiëntie maar ook om een aangepast business model waarbij je als bedrijf via een innovatiever model een ander product levert dat superieur is aan je huidig product. Als je actief bent in de gezondheidssector kan je bijvoorbeeld een smartwatch app ontwikkelen voor bejaarden als ze gevallen zijn om automatisch de hulpdiensten te verwittigen. Deze extra service kan leiden tot meer klanten of opbrengsten doordat je een nieuwe doelgroep aanspreekt. Ook heeft digitalisering een invloed op de perceptie van uw merk bij uw doelgroep.

Digitale basis-todo’s.

Creëer een primaire digitale communicatie met je klanten en leveranciers.
Verkoop wereldwijd via e-commerce. Connecteer de belangrijke fysieke elementen met het internet en zorg voor een omvangrijke merkbeleving (bijvoorbeeld infobalie, scheermachine, vorkheftruck, taxi-app). Optimaliseer processen, vermijd tijdrovende manuele handelingen. Maak een sterk online brand/beleving (web, social media, klantenportaal, e-mail, virtual reality,…)

Los de verwachtingen in.

Je klanten verwachten niet persé iets digitaal. Ze verwachten meer service, een beter product aan een lagere prijs. Hoe je het doet is up to you. Digitalisering van de economie is een belangrijk antwoord op deze nood. ING gaat ook 100% voor deze digitalisering en laat spijtig genoeg veel mensen wegvloeien. Echter ligt hier de focus 100% op efficiëntie en was er nauwelijks sprake van een verrijking van de service. Mogelijk slechte communicatie of een erg kortzichtig langetermijnvisie van het management.

Innoveer!

Zonder innovatie kan je geen potten breken. Je moet voorkomen dat een ander bedrijf sneller, beter en goedkoper wordt en er daarbij nog eens een betere interactie op nahoudt met de klant. Efficiëntie is belangrijk maar altijd in combinatie met een vernieuwend business model . Nokia is op geen 10 jaar zijn hele marktpositie kwijtgeraakt omdat het bedrijf niet ver genoeg nadacht over relevante innovatie. Ze hebben angstvallig hun eigen Symbian platform blijven ondersteunen in de plaats van samen te werken met Android.

Kruisbestuivingen zijn noodzakelijk om productniveau maar ook op serviceniveau.  

Taxibedrijven kunnen zich verweren tegen de zelfrijdende Google taxi’s en met veel vakbondsgeweld genadeloos dieperik ingaan. Of ze kunnen gebruik maken van de diensten van Uber en Google om in een sneltempo een uitgebreid netwerk van transportservices op te zetten. Ze verdienen mogelijk minder op het transport zelf, maar de verdiensten kunnen van andere services komen die voor, na en tijdens het vervoer plaatsvinden. (Beveiliging, in- en uitladen, controle, toeristenkaarten, vervoer technisch personeel, begeleiding ouderen).

Er gaan geen jobs verloren

De digitale revolutie is nog volop in opkomst waardoor er een job-shift aan de gang is. Voor elke 2 jobs die er verdwijnen worden er door de digitale economie 5 gecreëerd. Er zal wel een job-shift plaatsvinden en traditionele organisaties die nog blijven geloven in verworven rechten zullen net zoals Sabena tegen de vlakte gaan. Wel nadat ze de jongere generaties met extra schulden hebben opgezadeld. Sociaal gezien heeft de digitalisering van de economie een gigantische impact maar het is aan de ondernemer om het digitale model 100% te doorgronden zodat enkel de meest wendbare overleven.

België en Nederland dreigen uit de boot te vallen.

Deze kaart laat zien hoe hoog een land scoort in de digitale land-index en of het land innoveert, stagneert of achteruitgang boekt in vergelijking met de rest van de wereld.

digital evolution Belgie Nederland