Herontdek Focus.

Automerken in het middensegment bekampen elkaar al jaar en dag met grote reclamecampagnes om een nieuw model of uitvoering voor te stellen aan het brede publiek. Elk merk heeft zijn eigen verhaal. Volkswagen gaat voor degelijkheid, Peugeot en Citroën voor een vooruitstrevende look & feel, Volvo voor verantwoordelijke schoonheid, Audi voor premium, BMW voor sportieve lifestyle en Mercedes voor sporty chique. Ford daarentegen maakt een rare beweging.

Gafas Reclamecampagne

Ford ontwierp ter ondersteuning van de opendeurdagen een opmerkelijke billboard. Ze riepen namelijk op om hun Ford Focus te herontdekken. Wie zit er te wachten op een auto die al ontdekt is? Wellicht willen ze zich richten op de late majority met een klein budget, maar dan nog lijkt deze billboard meer imagoschade toe te brengen in verhouding met de extra opbrengst. Het lijkt wel alsof ze niets te zeggen hebben. Er wordt geen enkele USP uitgespeeld buiten het feit dat het een Ford is aan €15.990 (nadat je je oude wagen hebt ingeruild). Ook de auto zelf ziet er wat mager uit. Alsof het een duur matchbox autotje is. Zelfs de creatieve uitspatting en de blauwe uitvoering kan de saaie boel niet meer rechttrekken. Wie wil nu een saaie auto die iedereen al ontdekt heeft? Wil niet iedereen ofwel prestige ofwel iets uniek?

Zelfs Dacia en Skoda gaan regelrecht voor lifestyle.  Er is geen rationele reden te bedenken om een reclamecampagne zo slecht te positioneren buiten het feit dat de Ford Focus in zijn laatste levenscyclus zit en de opvolger er binnenkort aankomt. Een ‘te goede’ reclamecampagne zou verkoopscijfers van zijn opvolger geen goed doen, maar niets ondernemen zou ook nefast zijn voor de verkoopscijfers van dit jaar. Dan maar de bijna gepensioneerde Ford Focus als een goedkope matchbox te koop aanbieden zodat mensen met geld zeker deze ford niet kopen want die moeten zijn opvolger kopen. Als dat de reden is zouden ze evengoed kunne uitpakken met stock sales zoals Opel nog wel eens durft te doen. Of gewoon aan het publiek vertellen dat er een nieuwe focus aankomt en dat er vandaag stocksales zijn. Zo vang je twee vliegen in één klap.